« Siječanj 2023 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
RADNO VRIJEME SA STRANKAMA
Dana 24.8. 2023. održana je radionica za nastavnike o učenicima s problemima mentalnog zdravlja.
Voditeljice su bile Jelica Perasović, dr. med., spec. školske med. i Andrea Vrdoljak, dr. med., spec. školske medicine iz Službe za školsku i adolescentnu medicinu - Savjetovalište za teškoće učenja i ponašanja Nastavnog zavoda za javno zdravstvo Splitsko-dalmatinske županije.
Obje voditeljice su licencirani edukatori programa “Pomozi da” u sklopu projekta “Živjeti zdravo” Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo sufinanciranog iz Europskog socijalnog ureda koji je dio operativnog programa Učinkoviti ljudski potencijali 2014.-2020., elementa Zdravstveno obrazovanje, podelementa Mentalno zdravlje.
Radionica se sastojala od dva dijela:
1. Predavanja - Učenici s problemima mentalnog zdravlja u školskom okruženju i Pristup učenicima s problemima mentalnog zdravlja i njihovim roditeljima
Tijekom predavanja nastavnici su dobili informacije o razlici mentalne bolesti i poremećaja mentalnog zdravlja, učestalosti problema mentalnog zdravlja, osnovnim znakovima depresije i anksioznosti te o načinima pristupa učenicima s problemima mentalnog zdravlja i njihovim roditeljima.
2. Grupni rad – kroz različite zadatke nastavnici su prošli načine prepoznavanja osnovnih poremećaja mentalnog zdravlja, načine razgovora s takvim učenicima kao i osvještavanje potrebe za što bržom reakcijom.
Radionica je održana u multimedijskoj dvorani Zdravstvene škole u Splitu uz sudjelovanje 21 nastavnika.
Tjedan zdravlja u Zdravstvenoj započeli smo tjelovježbom. U četvrtak, 10. svibnja, održana je tjelovježba u dvorištu ispred škole i školskoj dvorani u vremenu 10.00.12.00. Naši učenici edukatori su organizirali utakmicu odbojke na otvorenom te vježbe zagrijavanja i rastezanja u školskoj dvorani za zainteresirane učenike.
U četvrtak, 11. svibnja tijekom velikih odmora pripremani su smoothie-ji za učenike i djelatnike škole. Pripremljeno je cca 300 smootie-ja, a osim toga učenicima su poslužene i porcije svježeg voća, zobene kaše, zdrave grickalicama od suhog voća kao i zdravi krekeri.
Na sam Dan škole, 12. svibnja od 10.00 do 12.00, aktivnosti Tjedna zdravlja započeli smo mjerenjima GUK-a, RR-a, TM, TV i ITM koje su odradili učenici 4.a i 4. b koji su ujedno bili i učenici edukatori tijekom održavanja radionica u projektu (Klara Erceg, Marija Mijatović, Davor Semren i Josipa Žunić iz 4.a te Zorana Čurak i Ante Medvidović iz 4.b). Uz njih su u akciji sudjelovale i nutricionistkinje Lea Šošo i Ružica Vukadin iz udruge “Zdravi dan”.
Obavilo se ukupno 70 mjerenja, većinom učenicima i nastavnicima škole. Uz upute o zdravoj prehrani i tjelovježbi i brizi o mentalnom zdravlju sudionici akcije mogli su uzeti pripremljene letke (anksioznost/stres, prvencija vršnjačkog nasilja, prekomjerno korištenje elektroničkih uređaja , zdravi obroci) i pogledati izložbeni prostor s pripremljenim plakatima.
Na kraju obilježavanja Tjedna zdravlja i Dana škole pripremili smo niz predavanja vezanih za teme kojima smo se bavili tijekom cijelog projekta. Započeli smo prikazom svih aktivnosti u projektu, od ideje do konačnog izvršenja koje je pripremila Katija Biskupović, dr. med., koordinatorica projekta.
Zatim slijedi vrhunsko predavanje “Mentalno zdravlje mladih iz oka psihijatra” Marjane Milanović, dr. med., spec. psihijatrije. Dr. Milanović je na vrlo jednostavan način prikazala problematiku mentalnog zdravlja mladih ukazujući na važnost ranog prepoznavanja anksioznosti, depresije i ovisnosti o alkoholu, elektoničkim uređajima i psihoaktivnim tvarima kao i na što ranije traženje pomoći.
Obilježavanje Dana škole i Tjedna zdravlja završava Tino Vegar, dipl. Kineziolog prikazom svog puta do Olimpijske vaterpolo medalje u Atlanti. Ona nam je naglasio važnost zdrave i prehrane, osmišljavanje pozitivnih ciljeva u životu kao dobar pravac prema ostvarenju mentalnog zdravlja.
Predavanja je pratilo oko 150 učenica i nastavnika.
O našem projektu pisali su i u Slobodnoj Dalmaciji. Članak možete ovdje pročitati.
Štetnost pušenja
Učenice 5.a i 5.b razreda Nika, Nora, Mia, Anđela, Marijeta i Ivana prezentirale su učenicima prvih razreda temu Pušenje. Učenice su se pripremale s nastavnicama Silvanom Karabatić Knezović i Željanom Vegar.
Učenice edukatorice upoznale su učenike prvih razreda s pojmom pušenja, epidemiološkim podacima, kliničkom slikom te posljedicama koje ova ovisnost može izazvati. Također, pokazale su i mjesečni izračun uštede novca koji se, umjesto na kutije cigareta može svrsishodnije upotrijebiti za korisne potrebe. Poruke koju su učenice edukatorice htjele prenijeti učenicima prvih razreda su sljedeće:
Kao informaciju koja će im ostati u sjećanju s predavanja učenicu su naveli podatak o mjesečnoj potrošnji pušača te posljedice pušenja.
Pet vježbi do zdravlja
Učenici 4.d razreda Ivan, Ivano, Toma, Karlo i Mia prezentirali su učenicima trećih razreda temu Pet vježbi do zdravlja. Učenici su se pripremali s nastavnicima Joškom Buzov i Pavlom Vodanovićem.
Učenici edukatori upoznali su učenike trećih razreda s pojmom tjelovježba, različitim vrstama vježbi s obzirom na potrošnju kisika (aerobne i anaerobne) kao i na vrste vježbi s obzirom na opterećenja (vježbe zagrijavanja, istezanja, snage). Kroz radionicu učenici su samostalno radili prikazane vježbe zajedno s edukatorima koji su ih poučavali pravilnom izvođenju vježbi i njihovoj važnosti odnosno namjeni.
Štetnost prekomjernog korištenja elektroničkih uređaja
Učenici 4.f i 4.e razreda Đana, Natalija, Nikolina, Antonija, Ana, Rebeka, Donatella, Nina i Ivamproveli su s učenicima prvih razreda radionicu na temu Štetnost prekomjernog korištenja elektroničkih uređaja. Učenici su se pripremali s pedagoginjom Anđelom Podrug.
Učenici edukatori kroz niz aktivnosti s učenicima navode motive za korištenje elektroničkih uređaja (računalo, PlayStation, tablet, Nintendo Switch): socijalizacija i komuniciranje s vršnjacima, zabava, izbjegavanje neugodnih emocija, potreba za pripadanjem i poštovanjem te informiranje, učenje, usvajanje novih vještina. Nadalje, učenici navode druge načine, osim korištenja elektroničkih uređaja, s pomoću kojih bi mogli zadovoljiti pojedine potrebe. Zajedno s učenicima navode pozitivne i negativne strane korištenja elektroničkih uređaja s naglaskom na štetnost prekomjernog korištenja uređaja na fizičko i psihičko zdravlje. Učenici edukatori definirali su pojam ovisnosti o internetu te ističu kome se obratiti ukoliko smatraju da im je potrebna pomoć.
Učenici prvih razreda su pohvalili učenike edukatore te naveli kako je tema bila korisna i poučna.
Kako pripremiti zdravu marendu?
Učenici 5.a i 5.b razreda Dominik, Anica, Nina, Petra, Natalie, Nediljko prezentirali su učenicima trećih razreda temu Kako pripremiti zdravu marendu? Učenici su se pripremali s nastavnicama Draganom Ercegović i Katijom Biskupović.
Učenici edukatori upoznali su učenike trećih razreda s pojmom zdrava prehrana, skupinama mikro i makronutrijenta, debljinom i preporukama za zdrave obroke. Kroz radionicu učenici su samostalno radili popise masti, ugljikohidrata i bjelančevina, a na kraju i primjer zdravog ručka koristeći piramidu zdrave prehrane i shemu “Moj tanjur”. Na kraju su od učenika edukatora dobili letak s primjerima dobrog i lošeg odabira namirnica kao i recepte za proteinski kruh, zdravi sendvič i smoothie.
Uz pohvale predavačima i svemu što su čuli neki od prijedloga bili su napraviti zbirku jednostavnih recepata za pripremu užine u školi te predstaviti zdrav ručak s pristupačnim
Prevencija vršnjačkog nasilja
Učenici iz 4.b, 5.a i 5. b Matea, Anđela, Marijeta, Lea, Zorana, Ante, Nediljko, Josip, Nada, Ivana T. Ivana V. održali su prezentaciju učenicima drugih razreda na temu Prevencija vršnjačkog nasilja. Učenici su se pripremali s nastavnicama Lorinom Miše i Ivanom Trutom.
Učenici edukatori su upoznali učenike s pojmom nasilje, vrstama nasilja, a posebno se osvrnuli na vršnjačko nasilje.
Naglasili su razliku u pojmovima sukob i nasilje. Objasnili su im pojmove nasilnik i žrtva.
Prikazali su im na koji način je moguće uočiti fizičko nasilje i razlikovati ga od uobičajenih slučajnih ozljeda.
Naglasili su važnost prepoznavanja nasilja u bilo kojem obliku te važnost pomoći žrtvi nasilja.
Savjetovali su im kome se mogu obratiti za pomoć ukoliko uoče nasilje ili su i sami žrtve bilo koje vrste nasilja (roditelj, nastavnik, prijatelj, osoba od povjerenja….).
Učenici edukatori su izrazili zadovoljstvo što mogu sudjelovati u edukaciji mlađih učenika svoje škole, svidjela im se uloga edukatora i uz početnu tremu na kraju je prevladalo zadovoljstvo.
_________________________________________________________________________
Anksioznost
Manuela, Marija, Veronika, Ani, Petar, Luka, Lara, Anna, Klara i Anđela iz 4.a razreda prezentirali su učenicima drugih razredu temu Anksioznost. Učenici su se pripremali s nastavnicom Petrom Ognjenović i psihologinjom Ines Roso Perić.
Učenici edukatori upoznali su učenike drugih razreda s pojmom anksioznosti, simptomima koji se javljaju kod anksioznosti, naglasili su razliku normalne i patološke anksioznosti. Nadalje, upoznali su učenike s različitim tehnikama nošenja s anksioznosti. Poruka koju su učenici edukatori htjeli prenijeti učenicima drugih razreda je da nam anksioznost ponekad može biti korisna ali ako je razina anksioznosti koju osjećamo visoka onda nas anksioznost može ometati u svakodnevnom funkcioniranju. Potaknuli su ih da potraže pomoć i obrate se nekome u koga imaju povjerenja (roditelju, prijatelju, razredniku, nastavniku, stručnom suradniku u školi i sl.).
Kao informaciju koja će im ostati u sjećanju s predavanja učenici drugih razreda su naveli: tehnike relaksacije, razliku straha i anksioznosti, važnost opuštanja, usmjeravanje na sadašnji trenutak, važnost razgovora s drugima.
Mora li biti stresno u školi?
Učenici edukatori započeli su s predavanjima i radionica u nižim razredima.
Josipa Ž., Matea, Anđela, Lea, Josipa S., Barbara, Davor, Ania, Mia i Karla iz 4.a razreda prezentirali su učenicima drugih razredu temu Mora li biti stresno u školi? Učenici su se pripremali s nastavnicom Petrom Ognjenović i psihologinjom Ines Roso Perić.
Učenike prvih razreda upoznali su s pojmom stres, s različitim izvorima stresa, simptomima stresa te s različitim načinima nošenja sa stresnim situacijama. Kao informaciju koja će im ostati u sjećanju s predavanja učenici prvih razreda su naveli: kako se nositi sa stresom, kako stres nekad može biti koristan, važnost organizacije vremena, da jedinica nije najgore što se može dogoditi, da se trebaju ohrabriti, video koji su pogledali.