O Tjednu cjeloživotnog učenja

Tjedan cjeloživotnog učenja nacionalna obrazovna kampanja, čiji je cilj podizanje svijesti o važnosti učenja i obrazovanja. Radi se o UNESCO-ovoj inicijativi koja je pokrenuta 1999. godine, a svake godine obilježava se u brojnim zemljama na svim kontinentima kako bi se senzibilizirala javnost za cjeloživotno učenje, promicala kultura učenja te potaknula osobna motivacija.
Kroz brojne aktivnosti u sklopu Tjedna građane se motivira da se uključe u neki oblik učenja, pri čemu je važno istaknuti da učenje ne treba shvatiti isključivo kao formalno školovanje ili nešto što se odnosi samo na mlađu životnu dob – učiti se može i kroz razne neformalne oblike, tečajeve, radionice, predavanja, kao i samostalno (npr. čitajući), a vrijedan oblik učenja je i učenje kroz iskustvo (radno, životno, itd.). Također, učenje nije ograničeno ni na jednu životnu dob, već je važno i korisno u svim životnim razdobljima – od predškolske dobi, pa do duboke starosti.
Tjedan cjeloživotnog učenja je osmišljen kao kampanja u kojoj se građanima na neposredan, često i neformalan način, prenosi poruka o važnosti obrazovanja i učenja. Stoga se svake godine u sklopu ove kampanje organizira veliki broj vrlo različitih aktivnosti – od predavanja, radionica, okruglih stolova do koncerata, izložbi, pa i biciklijada. Brojne institucije organiziraju dane otvorenih vrata i druge slične aktivnosti, usmjerene na upoznavanje javnosti sa svojim radom.

U našoj školi smo imali organizirana predavanja, radionice, koje su se održale 30.09. 2025. – „Smjernice za pravilnu prehranu pacijenta za dobre laboratorijske nalaze“ u Mikrobiološkom laboratoriju za učenike sanitarnog smjera i zdravstveno laboratorijskog smjera. Kolegice Vesna i Nediljka su ukazale na pravilnu prehranu i pripremu za laboratorijske analize te objasnile važnost pravilne prehrane za očuvanje zdravlja i utjecaj na laboratorijske nalaze. Povezale su učestale nepravilnosti u laboratorijskim nalazima (npr. hiperglikemiju, povišene masnoće u krvi, anemiju) s nepravilnim prehrambenim navikama. Učenici su iskazali zainteresiranost za ove temu i aktivno su sudjelovali u raspravi nakon predavanja i u radionici izrade mogućeg jelovnika za što bolje laboratorijske nalaze, naročito kod pacijenata kod kojih su primijećeni metabolički poremećaji (dijabetes, povišeni kolesterol, anemija).
Drugo predavanje je održano 03.10.2025, na temu: „Vinova loza i zdravlje“, u kojem su kolegica Tea i Nediljka opisale biološke karakteristike vinove loze i njezine osnovne dijelove (plod, list, sjemenka), te objasnile nutritivni sastav grožđa (vitamini, minerali, antioksidansi) i njegov utjecaj na ljudsko zdravlje. Svrha predavanja je bila, između ostalog, da učenici nakon njega mogu izdvojiti bioaktivne tvari u grožđu (npr. resveratrol, flavonoidi) i objasniti njihov učinak na kardiovaskularno zdravlje, analizirati utjecaj vinove loze i njenih proizvoda na prevenciju određenih bolesti (npr. bolesti srca, oksidativni stres), primijeniti načela pravilne prehrane u uključivanju grožđa i njegovih proizvoda u svakodnevni jelovnik.
Obje teme su povezane sa prehrambenim navikama i kako na njih možemo utjecati pravilnim uputama i dobrim informacijama. Veliki utjecaj na naše zdravlje imamo mi sami i što prije to prihvatimo, prije ćemo pozitivno utjecati na nas osobno, ali i na našu okolinu.
Učenici 3.e i 4.g razreda su bili vrlo aktivni u oba predavanja i sami su opazili povezanost tema, koliko toga im je poznato, kao i koliko su novoga naučili, a je to je svrha ovih predavanja. Vjerujemo da će nastaviti predavanja u Tjednu cjeloživotnog učenja.
Kolegice Vesna Gotovac, Tea Carić, Nediljka Petrovski.

